Domain autority (DA), Domain rating (DR), Trust flow, Spam score je len pár z desiatok ukazovateľov kvality webu. Zlou správou je, že všetky tieto ukazovateľe sú len odhadom a pre tých čo vedia ako (napríklad SEO agentúry), sú ľahko manipulovateľné. Tieto indikátory vznikly ako úprimná snaha spoločností ako MOZ, SEMrush, Ahrefs, SimilarWeb a množstva ďalších identifikovať Google Rating. Každá jedna z týchto organizácií prišla so svojou verziou autority či spam skóra a či sa nám to páči alebo nie, bez skúsenosti SEO odborníka nám všetky ukazovateľe budú k ničomu a to aj v prípade ak sa náhodou trafili. SEO je oveľa komplikovanejšie a nedá sa zhrnúť do jedného čísla.
Pozrime sa na momentálne najpresnejší SEO nástroj od Ahrefs a rating stránky Facebook.
Podľa čísel by link z Facebooku mal mať hodnotu zlata, veď jeden z najcennejších linkov na svete bbc.co.uk má autoritu domény “len” 93. Ak by sa dal natívny link z BBC kúpiť jeho hodnota by bola viac než 10 000, takže prečo neaplikovať podobnú logiku na Facebook, Twitter či iné sociálne siete? Odpoveď je skrytá v dvoch posledných slovíčkach predchádzajúcej vety. Link zo sociálnych sietí sa dá vytvoriť za pár sekúnd a jeho cena je napriek vysokej autorite samotnej domény veľmi blízko nule. Takýchto kategórií bezcenných linkov z webov s vysokou autoritou máme desiatky. Farmy článkov, diskusné fóra, debaty, PBN a omnoho viac.
Orientovať sa podľa akýchkoľvek ukazovateľov bez skúsenosti s linkbuildingom je návodom na to ako byť podvedený a ani na to nikdy neprísť.
Aké je teda riešenie?
Existuje niekoľko kategórií webov, z ktorých je link skutočne hodnotný, najčastejšie sa však linkbuilderi stretávajú so záujmovými portálmi či správami. Práve weby zverejňujúce skutočne kvalitné originálne články ako spomínané BBC sú efektívnymi nástrojmi na link building. A tam kde je príležitosť, tam sú aj podvodníci. PBN sú presne tými webmi, ktoré sa snažia vyzerať ako “živé” stránky s organickou návštevnosťou (to je tá cez Google vyhľadávanie).
Ak chcete vedieť či stránka za niečo stojí, pýtajte si od majiteľa screenshot z Google Search console (GSC) a Google analytics (GA). V týchto dvoch prehľadoch uvidíte či Google tento web oceňuje alebo nie. Ak majiteľ webu príde s argumentom “toto nesledujem” alebo akoukoľvek inou výhovorkou, buďte si takmer istý, že sa tu hrajú nejaké hry, ktorých nechcete byť súčasťou. Ten lepší prípad je, že nie sú majiteľmi webu a predávajú bezcenný link za drahé peniaze. Tou horšou možnosťou je, že sa jedná o majiteľa PBN a web je na Google blackliste. Áno, tento blacklist existuje, i keď verejnosti nie je úplne jasné ako presne vyzerá.