Play europe (1)

Copywriting ako SuperPower

Slovíčko copywriting je v dnešnej dobe “buzzword”, ktorého podstatu málokto skutočne chápe. Skúsime si teda copywriting nahradiť niečím, čomu ľudstvo rozumie už tisícročia. Tým slovíčkom resp. slovným spojením je “Rozprávanie príbehov”.

 

Príbehy sú od momentu, kedy pred asi 70 000 rokmi ľudstvo prešlo kognitívnou revolúciou, jedným z najdôležitejších motorov ľudskej snahy. Príbehy o princoch, drakoch či hrdinstve sa v priebehu evolúcie presunuli do športu či romantických vzťahov. Šport? Áno, šport je tiež len príbeh a z miliónov príbehov si ľudstvo bude pamätať len príbehy tých najlepších. Príbeh Petra Sagana, Jaromíra Jágra, Mika Tysona a množstva ďalších rozprávajú sami za seba. Sila športových príbehov spočíva v tom, že sa s nimi vieme identifikovať a víťazstvá prežívať s rovnakou intenzitou ako by sme boli na ich mieste.

 

Biznis potrebuje copywriting

 

Ako je ale na tom Váš biznis? Zaujíma niekoho príbeh Vašej firmy? Zaujíma niekoho Váš produkt? Športovci, ktorých príbeh poznajú milióny z nás, makali tvrdo aby sa stali legendami. Nepochybujeme o tom, že aj Vy ste makali tvrdo aby ste vybudovali značku, ktorú sa teraz snažíte dostať pred zraky miliónov potenciálnych zákazníkov. Zatiaľ čo športovcov si kamery nájdu samé, vy musíte spraviť extra kroky, aby si ten Váš príbeh boli ľudia vôbec ochotní pozrieť  – a to i v prípade, ak ho majú priamo pred nosom. Vašou úlohou je byť tým “športovcom”, ktorý porazí všetkých ostatných. Buďte tým športovcom, o ktorom sa bude hovoriť, zatiaľ čo porazení sa budú trápne tlačiť pred kamery škandálmi v osobnom živote.

 

Webstránka je málo. Biznis potrebuje copywriting, biznis potrebuje vytvoriť okolo seba príbeh, ktorý zaujme, dojme, vyvolá zvedavosť, nedočkavosť, chamtivosť, chtíč, ľútosť… Musíte ľuďom dať príbeh, v ktorom bude pre nich pridaná hodnota. Ste dobrý v rozprávaní príbehov? Ak nie, nechajte to na nás.

 

Prípadová štúdia

 

Rozdiel medzi dobrým a zlým príbehom si najlepšie deklarujeme na konkrétnom príklade reklamy zoznamovacej agentúry.

 

Varianta 1. Sme najlepšia zoznamka na trhu s databázou 200 000 nezadaných žien a mužov. Registruj sa teraz.

 

Varianta 2. Tvoj vysnívaný partner je od teba vzdialený len pár kliknutí. Samotu nahradilo u nás láskou už státisíce párov. Bezplatná a jednoduchá registrácia.

 

Na úvodnej stránke tvrdíme “Marketing dokáže robiť každý” a predchádzajúci príklad je toho skvelým dôkazom. Je jednoduché za pár sekúnd vygenerovať slogan ako vidíme vo variante číslo 1 a je pravdepodobné, že tam nejaké tie konverzie budú. Vytvoriť variantu číslo 2 však trvá aj skúsenému marketérovi viac ako hodinu.

 

Pravdepodobne momentálne nemáte záujem o zoznamovacie služby, takže na prvý pohľad nevidíte veľký rozdiel, ale tí na ktorých by bola táto fiktívna reklama zameraná by pri variante 2 cítili silné podvedomé emocionálne odozvy.

 

Poďme sa pozrieť na viac či menej viditeľné rozdiely v týchto dvoch sloganoch. V marketingu existuje niekoľko slov, ktoré spôsobujú vysokú konverziu alebo emocionálnu odozvu a tými sú:

 

  1. Sex – (obmena “hore bez” a podobne) toto slovo ale radšej vyškrtnite
  2. Ty – obmeny Vy, Váš, Tvoj
  3. Zadarmo – ľudia milujú dostávať veci zadarmo
  4. Jednoducho – máme radi skratky
  5. Teraz – všetci máme radšej vrabca v hrsti…
  6. Nový – hádajte prečo majú všetky čistiace prostriedky v reklamách “novú receptúru”
  7. Rýchlejšie – aby si ušetril veľa času
  8. Tajomstvo – zvedavosť je biznis model Onlyfans
  9. V blízkosti – veď načo chodiť ďaleko

 

Keď sa pozrieme na Variant číslo 1, tak pri veľkej snahe tam vieme nájsť len body 4, 5 a 7. Potenciálny zákazník vie, že zoznamka je jednoduchý a rýchly spôsob ako si nájsť potenciálneho partnera. Tento text tiež úplne zlyhal z hľadiska on-page SEO.

 

Pri Variante číslo 2 máme okrem týchto bodov obsiahnuté aj body číslo 2, 3 a 9. Ak si myslíte, že zoznam týchto slov z Vás spraví dobrého copywritera a marketéra ste na omyle. Substancií úspešného marketéra je veľa a ja spomeniem ešte jednu dôležitú. Jedná sa o element, ktorý používajú najmä politický marketéri.

 

Proces sa dá popísať asi takto: Empatia, vyvolanie úzkosti a ponúknutie riešenia. Kde to tam je? “Empaticky” sme predpokladali, že samota je motorom potenciálnych zákazníkov. Nechcená samota je hrozná a my máme riešenie. Naša zoznamka je riešením. Po tejto malej lekcií z marketingu možno vidíte aká zlá je varianta číslo 1. Zoznamka rozpráva o sebe, o tom akí sú úžasní a to zaujíma málokoho. Potenciálneho zákazníka zaujíma jedine to, čo z toho bude mať on.

 

Copywriting je veda a napísanie kvalitného obsahu, pri ktorom ľudia nezaspia, vyžaduje zručnosti spisovateľa. Ak nie ste práve Vy ten spisovateľ, Váš biznis nie je písanie príbehov, napíšte radšej nám.

Mohlo by vás zaujímať

Dohodnite si konzultáciu